Tuesday, March 13, 2012

Nilai murni

yang indah itu tetap menyenangkan. yang indah itu pasti dari Allah.
 Biha menghulurkan enam helai wang kertas bernilai RM50.00 ke tangan ibunya sambil berkata, "mak, terimakasih sebab besarkan Biha sampai hari ini". Salamam Biha kuat dan erat. Dicium pipi kanan ibunya kemudian dicium sebelah kiri dan kembali mencium sebelah kanan semula. Itulah rutin bulanan Biha. Walau apa cara sekali pun, dia tetap meluangkan masa untuk ibunya dan menyimpan sedikit wang untuk dihulurkan buat ibunya. Biha tahu dia bukan nombor satu di hati ibunya. Namun itu semua tidak pernah mengurangkan doa Biha untuk terus menjaga hati serta perasaan ibunya. Baginya, hanya ibunya sahaja yang tahu untuk membahagikan kasih sayang tehadap anak-anak dan itu tidak penting bagi Biha. Bagi Biha menjaga hati kedua ibubapa samalah seperti menjaga kebajikan mereka. Selama dia berusaha untuk tidak melukakan hati ibunya, dia pasti Allah tetap akan menjaga kebajikan dirinya. Bagi Biha, sesungguhnya Allah jualah sebaik-baik penjaga kebajikan hamba-Nya.

14 comments:

LadyBird said...

:(.. sayu rs hati.. smg kasih ibu tetap di hati..

ctpayong said...

@LB : melihat ibubapa shj sudah Allah swt janjikan pahala.

ghost writer said...

bikin aku lebih sadar tentang diri dan hidupku. juga tanggungjawabku.

Temuk said...

As-salam CTPAYONG
Bahagialah Biha dunia akhirat. Ada anak, sampai beranak-penak pun, kurang arif akan hak ibu-bapa mereka yang meraka sepatutnya penuhi.

Turut bersedih dengan pemergian cik Tam. Teringat, dalam umur tak muda ni, menitis juga airmata saya bila ikan puyu yang telah bertahun-tahun menemani saya, menemui ajalnya.

Titisan Hujan said...

anak mak kini sudah besar
anak mak akan berusaha utk buatkan mak tersenyum setiap detik

ctpayong said...

@bisk : kadang2 kasi duet kat mak pon duet kita cukup. kadang2 bila terlupe kasi tak pulak duet kita berbaki.

hak ibubapa kan....

ctpayong said...

@Temuk : peringatan untuk kita jugak kan.

Sampai sekarang CT tak lupe cikTam. Selalu sebut nama dia. D

ikan puju panjang umurnya. mungkin sudah sampai masanya.

ctpayong said...

@TH : bahagia ibubapa jika punya anak macam kamu.

Abu Luqman said...

maaf aku tak dapat ucapkan apa apa kerana kedua ibu bapaku telah tiada...

ctpayong said...

@Abu Luqman : Al Fatihah untuk kedua-dua mereka.

jomsantaisekejap said...

Emmm...rasa macam nak talipon mak malam nnt..uhukkss, lepas tu nak nyanyi lagu sekali...
Tak kira apa sekalipun, mak adalah no 1 dalam hati...

Blogcomment No 1

http://jomsantaisekejap.blogspot.com/2012/03/blogcomment-3.html

ctpayong said...

@JSS : masa single la selalu tgk mak. sok dh kawen dh bnyk comitmnt lain...in- law....hntr anak sekolah...prgu pasar....dan...dan...dan.

CCTV said...

:-) 794x

ctpayong said...

@CCTV : kakCT rasa kamu tidak faham atau sengaja tidak mahu faham cara. nnt kakCT terangkan dengan bahasa.

semoga Allah SWT beri keampunan-Nya.

handphone aku xde kompas