Friday, March 4, 2016

Jangan sampai hati jadi hitam.

Segalanya bermula dengan niat. Niat kerana Allaah. Tetapi samada dalam sedar atau sengaja, #terketepinya niat kerana Allaah itu atas alasan kerana #fitrah. Lemahnya iman manusia ni kan.
Allaah tidak jadikan sesuatu itu dengan sia-sia. Hadam lumat-lumat dan telan. Yang baik simpan jadikan iman dan yang tidak baik buang dan lupakan. Mohon pada Allaah cara memandu serta  memandu di jalan yang sampai ke destinasi bertemu dengan Allaah, insyaa-Allaah.
Kembali kepada niat. Kena ingat serta beringat seterusnya mengingatkan. Nak buat benda baik kita selalu cakap...kerana Allaah. Cuba kita betolkan niat bila nak buat benda jahat...boleh tak kita kata kerana Allaah. Jadi kalau dah tersekat-sekat niat tu, hentikan. Istighfar banyak-banyak. Jangan jadikan fitrah itu alasan buat bende-bende tak senonoh.
Jadi, mula asal usul tok nenek moyang nak buat bende jahat ini...niat dalam hati memang tak ada Allaah. Sesaat bila tidak hadirkan Allaah dalam hati, maksudnya ape. Jahanam! Jangan main-main perkara ni. Lupe?!. Manusia memang mudah lupe. Hrmmmm ... salahkan fitrah lagi. #alasan!.
Pesanlah, sampaikan perkara-perkara baik itu tuntutan Allaah. Tapi kalau passing/viral kan bende-bende tak elok, video lucah, gambar bogel itu tuntutan siapa? Jawab sendirilah. Sudah besar, sudah pandai hatta sudah pun tua...tak kan soalan cepumas tak boleh jawab.
Jangan cari alasan untuk beri alasan. Termaktub alasan tetap ada balasan. 
Sekian, ada hidayah kita bincang lagi. Be nice kalau nak komen sebab adab itu tuntutan agama.
Wallaahu'alaam.

"biar pun warna ku hitam...asal jangan hati yang hitam."

2 comments:

Rudi frdebouwer said...

Greetings from Brugge on a rainy day

http://blog.seniorennet.be/Sluffertjes_creations/

Jomsantaisekejap Jss said...

Bersantai kat sini dipetang rabu sambil makan bahulu bersama teh halia madu..huhu

handphone aku xde kompas