Tuesday, September 30, 2014

berpagi-pagi dengan pesanan


السلم عليكم

Sebenarnya secara kebetulan aku sedang memperbaiki bacaan surah ini. Jarang sekali mahu melihat terjemahannya dengan teliti. Entah macam mana hari ini bila terpandangkan terjemahannya, hati jadi sayu bila ingatkan betapa besar nikmat Allah yang telah pilih aku menjadi Islam. Teramatlah rugi jika aku tidak memanfaatkannya paling tidak buat diri aku sendiri.

Ash - Shams : 9 - 10

قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا

Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),

وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا

Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).

Kita ada pilihan. Dan nikmat paling besar adalah dilahirkan sebagai Islam.


Kadang-kadang bukan kita sengaja tapi kita acap terlupa bahawa usia kita makin hari makin berkurang. Kemungkinan kerana tuntutan mahu pun kelangsungan hidup jadikan kita sepertinya 'waktu' tiada berbaki.

Terima kasih atas ingatan kawan-kawan tentang hari kemudian yang tidak ada belah bagi beriman kepadanya.

Banyak yang kita boleh perkatakan. Namun tidak banyak yang boleh kita laksanakan. antaranya sabar, redha, poligami dan sebagainya.

Hakikatnya sampai sekarang aku masih lagi belajar menerima takdir dengan redha iaitu tanpa airmata. Masih lagi bertatih belajar untuk bersabar dengan ujian/dugaan Allah tanpa merungut. Masih lagi belajar untuk takut hanya kepada Allah. 

Ya ampun. Masih banyak lagi yang belum selasai rupanya. Semoga Allah beri aku kesempatan serta kemampuan secukupnya untuk menggalas tanggungjawab aku sebagai hambaNya di muka bumi ini.

 أن شاء الله 
آمِـــــــــينْ

hari kemudian = hari qiamat
beriman = percaya


2 comments:

sud@is said...

Terimakasih n3 peringatan ni kak CT, kita memang alpa terhadap nikmat yang ada

Unknown said...

ALHAMDULILLAH...

perkongsian yang baik kakak...

terima kasih...

suka sebenarnya nak beritahu, link nama saya kat blog kakak tu entri setahun lepas...

kalau kakak nak entri baru keluar, kakak kena delete yang sedia ada dan masukkan url baru (http://www.pendekarberkuda.org/feed ) kalau tak...dua tahun lagi ia tetap akan macam tu...

apa-apapun surah yang paling saya suka adalah Iqra dan Al-Furqan...juga ar-rahman...

nanti ingat nak improve hafazan dan pemahaman makna setiap ayat... insyaALLAH...

handphone aku xde kompas