Tuesday, June 30, 2015

Dahulu vs Sekarang


Terbaca status seorang ibu muda di FB. Biasalah kalau pasal menghadapi masalah mendisplinkan anak siapa lagi kalau bukan IBU. Bukan tak ada lansung BAPA yang concern. Ada! Tetapi bilangannya boleh dikira dengan jari.

Zaman sekarang berbanding zaman dahulu masalah membesarkan anak tetap ada tetapi berbeza. 

Jawapan spontan aku pada status ibu di atas tadi mudah aje...

"Semua pun boleh tetapi tidak boleh #over. tumbesaran mesti seimbang iaitu mental dan fizikal. 
contoh :
dulu takde main gadgets tapi kalu mandi sungai tak hengat dunia, lupa pergi mengaji dan lupe pergi sekolah agama. Kena ajar anak patuhi rule & regulation. Masa ni kalu patut marah, marahlah dia. Marah kerana mendidik itu tuntutan. Kena sabar dengan anak. Didik anak mesti bersama iaitu ibu & bapa. Bukan hanya ibu atau bukan hanya bapa sahaja."


Anak usia begini perlu kreativiti yang tinggi melayan kerenah mereka. Namun mereka adalah anugerah dan amanah Allah. 

2 comments:

Mario said...

ok...

Jomsantaisekejap Jss said...

Zaman sekarang terlalu banyak faktor yang mempengaruhi spt stress kerja, kewangan, kehidupan terlalu sosial, didikan ugama yang lemah, gadjet2 yang canggih dan macam2 lagi sehinggakan kadang2 ibubapa tidak dapat mengawal keadaan apalagi bila melibatkan anak2....
Sebab tu kita dapat lihat zaman sekarang walau anak2 duduk serumah dengan ibubapa tapi hubungan mereka semakin jauh berbanding orang dulu2 bila anak2 duduk berjauhan dengan ibubapa kasih sayang mereka semakin kuat apalagi bila dekat... Wallahualam.

handphone aku xde kompas