Tuesday, May 10, 2011

betul ke HARAM hukum menyambutnya.

Bismillahhirrahmanirrahim.

confuse
wallahwei...rasa terkedu lutut kakCT baca entri ini : Sambutan Hari Ibu???. keliru serta celaru. mana pandangan mahu kakCT tuju. lagi sekali hati bertanya. apa betul ke haram hukumnya. macam-macam rasa ada sebab hampir saban tahun kita merai dan merayakan. kok kalau itulah hukumnya...aduhai, macam rasa sedih pun ada. tapi kalau sah dan sahih itulah hukumnya, bermoral atau berprestige bagaimana sekali pun acara itu patut dipinggirkan.

tapi kakCT sangat setuju bila baca yang ini; Mother's Day. macam yang kakCT kata, tiap-tiap hari pun hari untuk ibu sebab setiap hari lima kali kita pasti panjatkan doa untuk ibu dan untuk bapa, insyaAllah. maka sambutan hari ibu itu adalah kemuncak hari-hari yang selalu.

kakCT masih mencari jawapan yang pasti. harap kepada sesiapa yang punya jawapan yang jitu sila beritahu. ikhlas, kakCT mahu tahu. mahu khabarkan kepada anak cucu. usah kita khilaf sepanjang waktu.

wallahua'alam.

14 comments:

Scya Lollita said...

http://dakwah.org/blog/?p=135

MAPPIAU said...

hurrmmm, kalau niat kite sambut tuh hanyela untuk mengembirakan hati ibu kita tak salah kan hurrrmm...

*konpius jugak nih*

qamarguyz said...

salam ziarah..
sambutan hanya pada nama, niat & isi lebih utama..mmG asal hari & budaya kita kini banyak yG mengikut sejarah dr barat, ambil acuan ubah pendekatan..itu saja

S..U..D..@..I..S said...

1st time cite ni...rasanya terpulang pada niat kita
meraikan ibu....

diana said...

pandang pada sudut positifnye..
adakah kita menyambutnya dengan cara yang dilarang agama??
kalau ya,itu lah haram nya..
kalau tak,apa salahnya kita nak menghargai ibu kita..
apa pun kita buat bergantung pada cara dan niat kita..

Syukri Kamaruddin said...

valentine diharamkan kerana byk kburukan dari kebaikan.. negara kita ada mufti kan? mereka haramkan hari ibu?? x kan...
kalau nak ikutkan , sahabat2 zaman Nabi pon xsambut maulud..tapi zaman selepasnya baru lah hari maulud disambut.. selepas lihat orang bkn islam meraikan Jesus.. jadi xsalah pon..xde keburukan kan?

kalau silap..tegur sy ya..

Amri Abd Rani said...

mengikut cerita asalnya :
"Hari ibu merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars"

Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah berkata, “Hari ibu ini timbul kerana pihak orentalis/doktrin barat memikirkan bahawa inilah cara yang terbaik untuk mereka menarik minat anak-anak remaja barat agar menghormati orang tua mereka. Umumnya kita tahu bahawa masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan mengadakan/mengkhususkan hari-hari tertentu sekaligus dapat memupuk remaja mereka agar menyayangi dan menghormati orang tua mereka.

Pakwi copy n paste dari sini :
http://ohislam.com/sambutan-hari-ibu-adalah-haram/

secara peribadi, Pakwi sekadar memeriahkan Hari ibu hanya dgn puisi/sajak, tidak memuja @ mendewakan sesiapa @ melakukan maksiat. Allahualam...

call me ali said...

carilah dlm al-quran

ghost writer said...

well...

manusia masih dengan logik akal mereka.

Solihin Zubir said...

everyday is mother's day... =)

azana said...

saya pom ada baca... apa yang betol haruslah kita ikotkan..

selama ni x penah sambut hari ibu.

cucu umie said...

ayie pon tak pasti tntg bnda nie.. btw, xper kalo kita baru thu bndan i haram.. bnda yg kite celebrate tidak ad ap2 sebb kita tak hu..lepas dh tu memang tak boleh celebrate..

Fahrain said...

ammbik yg baik untuk kebaikan...yg tak elok tu tinggalkan :)

mereka adakan hari ibu tu untuk mengajar anak2 mereka mengingati ibu mereka :)... so..faham2 la dik :)

ctpayong said...

assalamualaikum kepada semua yang sudi beri pendapat serta pandangan.

kakCT buat kesimpulan yang amat nuetral iaitu, segalanya bermula dengan dan dari niat. 'Hanya untukmu Ibu'...Alhamdulillah.

terima kasih semua.

handphone aku xde kompas