Thursday, June 30, 2011

bohong

truth is beautiful
bohong
yang diagung,
digendung didukung dijunjung
disanjung dan disokong.
hati kosong terpesong.
bagai kiambang terapung,
akar tergantung.
merugi tiadalah beruntung.
ternganga terlopong.

bohong
merosak ketulusan hati.
merobek keikhlasan budi.
membunuh jatidiri.

orangbiasa\30062011

20 comments:

Rosmawati Yusof said...

Jujurlah pd diri sendiri, jujurlah pd semua org....

mappiau said...

cakap bohong lame2 cari pencuri haaaa, tak suke oh kalau dibohongi uhuk

Encik MamaT said...

berkata benar biarpun pahit.. kadagn sukar utk menyatakan kebenaran... :)


kak ct... T___T takde mood la sekarang.... semoga kak ct terus sehat dan ceria2 selalu

Kapten Atok said...

kita bohong sama org... kita yang tak sedap hati sebenarnya

S..U..D..@..I..S said...

orang tua2 kata
bohong lama2 jadi pencuri....
skrang bukan pencuri lagi malah perompak/penjenayah

ghost writer said...

namun itulah yang sering kita perlakukan hanya untuk mengaburi setiap perlakuan jelek kita yang lain.

Cik SHiNJU said...

Bohong dan kebohongan akhirnya akan menghimpit diri sendiri...

a r i l said...

jujur la pada mu..

Mawar Berduri said...

bohong buat mereka benci.

Rosmawati Yusof said...

Jangan sesekali berbohong, nnti sampai bila2 org tak percaya kita

ctpayong said...

@ rosmawati yusof - bohong pertama akan mengundang bohong seterusnya.

ctpayong said...

@mappiau - lagi xsuka kalau terpaksa berbual dgn org yg kita kenal cukup terror berbohong.

ctpayong said...

@en mamat - untuk tidak berbohong, kita kenalah kawal perbuatan kerana punca bohong adalah utk mengkaburi salahlaku.

ctpayong said...

@kapten atok : sebenarnya, bila kita berbohong, samalah juga seperti kita tahu salah tapi kita kata betol...memanglah salah kan kan.

ctpayong said...

@sud@is - tetap pepatah lama tuh. pandaikan orang dulu2 ni...memberi tahu dengan penuh hemah.

ctpayong said...

@bisk - makanya perlu hati2 atas setiap
pekerjaan/perbuatan. tapi tidak salah kalau mohon maaf.

ctpayong said...

@cik shinju : kalau kekerapan berbohong pasti suatu ketika ia akan terbongkar. cakap benar aja lagi senang.

ctpayong said...

@mawar berduri - dan bila hilang kepercayaan, kawan pun akan benci dan menjauhkan diri.

Angah said...

been lied to for almost 3 years..dah mangli..

takpe..lama2 kita akan mengumpul kekuatan. kalau angah, pinjam kekuatan anak2 :)

Amri Abd Rani said...

salam tuan tanah n tuan rumah ,

mmg benar pelupa itu lumrah, namun jika dibiarkan akan timbul penyakit nyanyuk.... bagi aku (maaf nk guna word aku), kalau lupa simpan apa2 brg di mana2....cuba paksa otak utk mengingatinya, jgn dibiarkan begitu...xsecara langsung otak kita akan bekerja utk mngingatinya.... setakat ni Alhamdulillah..

tp nk bgtau satu perkara :
Hingga hari ini aku xpernah terlupa utk ke sini, cuma kekangan masa.. maaf juga ya... jgn marah2 deh...huhu

handphone aku xde kompas