Monday, October 10, 2011

Ibu/Mak Tiri - Bahagian 1

Bismillahirrahmanirrahim.

Ibu/Mak Tiri ini berkait rapat dengan poligami. Samada berkahwin lagi setelah kematian isteri atau berkahwin lagi satu, dua atau tiga, macam SY tu. Maksimun 4 ajalah. 

Di sini isunya bukan poligami tapi ibu atau emak tiri. Persoalannya, masih ada lagi ke di zaman IT ini ibu/emak tiri yang zalim seperti mendera, menyiksa atau yang seumpamanya.

Seorang ayah berkahwin lain setelah kematian isteri dengan harapan dapat mengantikan kasih sayang seorang ibu yang telah terlebih dahulu dijemput Allah untuk anak-anaknya.  Malangnya harapan ayahnya hanya tinggal harapan. Benarlah manusia itu hanya mampu merancang. Namun, apa pun takdir Allah selama kita dapat mengambil pengajaran darinya, kita sesekali bukan di kalangan orang2 yang rugi.

Cuma penderaan dan penyiksaan yang dilakukan oleh si ibu/mak tiri di zaman IT ini berbeza sedikit berbanding di zaman dahulu. Apa pun penyiksaan itu tetap ujud.

12 comments:

Rosmawati Yusof said...

Ada...byk..

ctpayong said...

@RY : kalau dulu terang2an kita nampak kerana penderaan berbentuk fizikal tapi sekarang lebih kepada penyiksaan mental. tak nampak malah lebih parah.

mampu kesian aje kan.....

ghost writer said...

kalau ada lagi kes mak tiri yang masih mau mendera anak tirinya,mungkin dunia terlalu berat untuk difikirkan.setiap pengajaran agaknya tak pernah menjadikan seseorang itu berubah.

ctpayong said...

@bisk : kendati itu, kaum Adam harus lebih peka dalam mencari pengganti ibu buat anak-anaknya. usah terlalu menurut nafsu.

LadyBird said...

ingt dah xde dh zmn skrg..

tp betullah kata org.. kasih si ibu tiri tidak sama dengan ibu kandung.. pasti ade jugak perbezaannya walaupun si ibu tiri telah berusaha memberi yg terbaik.

ghost writer said...

makanan orang bujang ikut bajet,kak CT.hihi.makan char kue tiaw jer.hihi

al kahfi said...

berkunjung malam perdana,,salam sahabat..

Yan Muhtadi Arba said...

berkunjung kakak... salam, selamat pagi

Amri Abd Rani said...

mungkin ada ibu tiri yg baiknya melebihi ibu kandung...

segalanya mungkin..

ctpayong said...

@Lady Bird : apabila amanah melaksanakan tanggungjawab, pasti Allah akan berikan ganjaran.

ctpayong said...

@Pakwi : sementelah tanggungjawab mendidik anak tiri sama seperti mendidik anak sendiri. dan apabila si anak juga tahu hukum menghormati mak tiri sama hukum menghormati mak senditi pasti takdir itu cukup indah.

Wallahua'lam.

ria haya said...

Assalamu'alaikum...
Berkunjung... dan salam kenal ^^

handphone aku xde kompas