Friday, May 20, 2011

kasih ayah

Bismillahhirrahmannirrahim.


ayah dan ibu, dua insan yang tidak dapat kita sangkal tentang kasih sayang mereka. jadi siapa pun juga yang tidak punya kasih sayang terhadap anak-anak mereka harus berasa malu bila mengaku merekalah ibu dan ayah kepada anak-anak mereka.

sendiri kena faham bila kakCT bariskan ayat di atas tidak terkecuali diri kakCT sendiri.

Denzel Washington in John Q
skop kasih sayang itu luas. dari sejak dilahirkan dan dari sekecil-kecil perkara hinggalah hal-hal menjana keuntungan di akhirat termasuk di dalam urusan kasih sayang ibu dan ayah. sebagai orang tua, kita tidak wajar berputus asa di dalam "mendidik" anak andai sekalipun kita semakin hampir menerima warkah akhir dari Allah Ta'ala. namun keterbatasan kemampuan menjadi ibu dan ayah yang baik itu juga menjadikan kita sangat berkehendak dan mengharap belas serta ehsan dari Allah. kerana Dialah yang sempurna di dalam menentukan segalanya. dan setiap ciptaan-Nya punya matlamat. kendati itu, sebagai ibu dan ayah, kita wajib bertawakkal setelah segala usaha keras memberi yang terbaik kepada anak-anak agar ianya membuahkan  hasil yang terbaik juga.

kita sering dihidangkan dengan cerita kisah kasih sayang seorang ibu yang sanggup berkorban hatta sekalipun nyawanya. namun kasih seorang ayah juga tidak kurang hebatnya. entry ini kakCT buat lepas tonton filem John Q. mungkin cerita ini sudah lama. mungkin kakCT yang sudah jauh ketinggalan tentang movie ini. tapi menonton cerita ini membuatkan kakCT mengalirkan airmata. dalam hati berkata, "hebat juga kasih seorang ayah".

wallahua'alam.

p/s : bila hari bapa ek?

10 comments:

Encik MamaT said...

kaum lelaki sering di pinggirkan... tanpa kita sedari... hehehe... mungkin orang lebih menghargai ibu daripada seorang bapa... atau mungkin lebih rapat dengan ibu berbanding bapa....

Pala Maldini said...

mungkin kak ct berminat untuk tengok cerita : "Persuit to happiness" lakonan will smith

qamarguyz said...

salam ziarah..
hmM..bila da besar, bila usia da beranjak dewasa..baru diri terasa..
m0ga sempat berbakti pada mereka =(

jeely jelly said...

sedih bile bace entry kak ct nie.. x sempat saye nak balas sume jasa n pengorbanan ayah... sebab saye dah xde ayah :( al-fatihah..

Suara Kalbu said...

Salam Ibu..

Ida ada CD cerita John Q ni. Citer lama dah ni tapi sebab encik suami kata citer ni best usaha kami cari CD original kat kedai. Last-last jumpa jugak. Beli masa mula-mula kawin dulu.

Menangis tengok citer ni pengorbanan ayah tiada sempadannya kan

ctpayong said...

@en. mamat > tiada maksud meminggirkan. orang lelaki emosi simpan dlm hati. tu yg nampak depa mcm xde perasaan tapi lelaki juga punya jiwa jugak apa.

ctpayong said...

@PM > nnt kakCT soh budak2 tu cari CD tu. thnks PM

ctpayong said...

@Q... > seharusnya begitulah menjadi 'dewasa'. matang dan menjadi tauladan.

ctpayong said...

@JJ > doa anak tidak terhenti sekalipun terpisah jasad dengan rohani.

ctpayong said...

@SK > sejak kawen ibu sudah xtengok movie. citer ini pun tengok di HBO TV. sedih! sampai terpaksa cari tissue nak lap airmata...gembeng!

handphone aku xde kompas