Friday, September 10, 2010

tiba-tiba mood beraya bertukar.

assalamualaikum
bismillahirrahmanirrahim

alhamdulillah, segala juadah wajib pagi raya telah siap. ketupat, rendang, sambal kacang, sambal udang (menu wajib orang melaka), sambal goreng (menu wajib orang jawa) telah tersedia. menu tambahan tahun ini; udang masak lemak cili api campur cekur dan hirisan bunga kantan. rasanya..boleh tahan sedap.
sementara menunggu hero muda dan hero tua pulang dari solat sunat raya aidilfitri, aku mahu beri meow-meow makan dulu supaya mereka tidak mengganggu ketenteraman ketika menjamu selera juadah hari raya. eh, mana si kim. puas panggil tidak juga menjelma. hati sudah rasa tidak sedap. ke mana perginya? kena langgar ke? orang ambil ke? haishh..bawak bersabar hati. kalau ia pun mahu mereka cari si kim, biarlah juadah yang tersedia indah dijamah dahulu.
mood memang sudah tiada untuk beraya. sudah hampir pukul 4.00 petang kim tidak pulang. tetapi di dalam hati berkata, tidak adil juga jika aku terus mencuka cuma kerana kim tidak ada. kim! kim! ke mana saja kau pagi raya ni? terus terang, baju kurung raya pun belum aku sarung ke badan lagi. wah, payah neh ayah, ibu hilang mood raya, kata anak kedua aku kepada ayahnya.
ibu! ibu! kim kat umah jiran sebelah, dia termasok kat aircond box. hah? abeh si kim ok tak? ok je, takde apa-apa cuma bulu dia sudah bertukar kelabu. sampai ke telinga senyum aku bila si kim sudah ketemu. yes! yes! baru boleh beraya.
tiba-tiba anak aku bersuara, "kim! kim! kau ni betul-betul buat onar pepagi raya ni". sambung en. suami, urgh! nasib baik lauk ibu sudah siap masak, kalau tidak, masak kita dek!". aku dia saja. tidak kira apa orang mahu kata, yang penting si kim sudah jumpa dan telah kembali ke pangkuan keluarga.
puas cari si kim. rupanya dia terperangkap di aircond box jiran sebelah.

p/s : fanatik kucing...hehehe. sorry ye pagi-pagi raya sudah cerita pasal meow.

3 comments:

Suara Kalbu said...

hehehehehe.. ini baru tragedi raya bu

Suara Kalbu said...

Aikkk..sudah ada gambar ?

Alalalalalala..someynya dia

Bum-bum Corner said...

comel sangat2 kucing awk...

dok celah palsu lg... -)

handphone aku xde kompas