Sunday, February 13, 2011

pernahkah?

aku mulai dengan Bismillahirahmanirahim.

sekali lagi aku ulangi pertanyaan ini...
pernahkah kita mendoakan akan kebaikan untuk orang lain?

sesungguhnya, dampak dari sering kita mendoakan orang lain adalah kita akan merasa dekat dengan Allah kerana kita sering menyebut nama-Nya. dan Allah pun akan dekat kepada kita, akan selalu melindungi kita. dengan seringnya mendoakan orang lain, menandakan bahawa kita peduli kepada sesama, tidak egois dan menghindarkan kita dari sifat sombong. juga mengajar kita betapa besarnya erti bersyukur atas nikmat yang Allah swt. beri. pun berbuatlah atas tiket keikhlasan hati.

p/s : aku belajar untuk jadi begini bila aku berpemergian di tempat orang.

20 comments:

Encik MamaT said...

ye kak ct... tapi jangan sampai menjadi seperti Azazil.. mendoakan orang lain sedangkan doa kepada dirinya langsung terlupa....

ctpayong said...

en mamat : bersyukur itu juga satu doa. bila mendoakan utk kebaikan org lain bererti kita bersyukur atas apa yg sedang kita kecapi semoga dia juga mampu miliki apa yg dia hajati.

Amri Abd Rani said...

salam..

salah satu doa Pakwi lepas solat,
ampunkan dosa2 hamba mu yg skrg dan terdahulu....amin

Pakwi hanya komen/bgtau bukan riak, nauzubillah..

ghost writer said...

selalu walaupun aku tak mengharap ada orang lain yang turut mendoakan aku...

LadyBird said...

terima kasih kak atas nasihat itu..
kdg2 kite terlupe tuk mendoakan org lain..

Sephi Sephia said...

Ya, kak. Saya juga belajar tentang ini masa duduk di kejauhan dulu. Sebenarnya, doa kita itu juga terpalit kerana malaikat mengaminkan apa yg didoa. Dan paling saya insafi, saya tidak bersyukur dan berbaik-baik sesama manusia, sedang barangkali dia yang kita sakiti itulah paling banyak mendoakan kita dalam kesombongan kita.

Abu Luqman said...

sesuggohnya berdoalah ,insyaallah Allah akan memenuhi permintaan kita

ctpayong said...

salam GW

berbuat sesuatu tanpa mengharapkan balasan itu bererti 'ikhlas'. semoga ketentuan Allah itu yg baik-baik buat kita. ameen.

ctpayong said...

@LadyBird : ingatkan awak sama ingatkan kak ct jugak.

ctpayong said...

salam sephia

kita tidak akan rasa susah selama mana kita tidak nampak ada yg lebih susah dari kita. tapi kita tidak akan bangkit membina selagi kita tida iri kepada yg lebih baik dari kita.

sering bersyukur elakkan diri mudah menjadi takbur.

wallahua'alam

ctpayong said...

salam pakwi

beritahu
'riak bukan maksud
mudah2an ramai yg ikut!

ameen.

ctpayong said...

salam Abu Luqman

benar! bukankah...

'hanya kepada-Mu tempat aku meminta'.

Pala Maldini said...

usaha, doa dan tawakkal..

azzey said...

Alhamdulillah pnh juga....mudah2an mampu melakukannya terus tanpa niat yg lain selain mencari redha Allah...:)

Suara Kalbu said...

Sering mendoakan yang baik baik untuk orang yang ida sayangi terutamanya...

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

makin jauh bepemergian, mudik, makin banyak nama2 yang disebut dalam doa, makin banyak hal yang bisa membuatkan kita jai lebih mandiri.

p/s: saya turut mempelajari itu:) alhamdulillah.

Solihin Zubir said...

yaaa...tak rugi pon berdoa utk kebaikan org lain...

Amri Abd Rani said...

terlintas di hati semoga seseorang mnjadi yang baik/terbaik pun termasuk doa jugak...

Sasa Al-Sharif said...

doakan kebahagian aku jgk :)

wah, kehabisan idea utk rekaan yg formal. pengatas di sini tu dah nmpk matang. mcm mana aku nak improve?

Ati Masrif said...

pernah ...

yang selalunya ..
tentulah anak2, hubby dan ibu bapa

baru tahu..rupanya ada 2 blog ^__^

handphone aku xde kompas