Monday, September 6, 2010

Nabi Muhammad SAW pengsan.

assalamualaikum.
bismillahirrahmahnirrahim.
berkata Jibrail : "api neraka itu ada 7 pintu, tiap2 pintu ada penghuninya daripada lelaki dan perempuan."
bertanya Baginda : "adakah pintu2 itu seperti pintu2 rumah kami?"
jawab Jibrail : "tidak, tetapi ia selalu terbuka dan bertingkat-tingkat. jauh dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun dan tiap pintu lebih panas dari yg lain sebanyak 70 kali ganda."
pintu yg paling bawah untuk orang munafik dan orang yang kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat Nabi Isa AS serta keluarga Firaun, bernama neraka Hawiyah.
pintu kedua untuk orang musyrikin, bernama Jahim.
pintu ketiga untuk orang shobi'in, bernama Saqar.
pintu keempat untuk pengikut dari kaum Majusi, bernama Ladha.
pintu kelima untuk orang Yahudi, bernama Huthomah.
pintu keenam untuk orang Nasara, bernama Sa'eir.
apabila sampai untuk menyebut penghuni pintu ketujuh, Jibrail diam kerana segan dengan Kekasih Allah itu. Setelah beberapa kali ditanya, maka jawab Jibrail, mereka adalah dari umatmu yang melakukan dosa2 besar sampai mati belum bertaubat.
mendengar jawapan Jibrail, Baginda jatuh pengsan. sedar dari pengsan Baginda rasa sedih dan menangis. Jibrail juga menangis. Baginda kemudiannya masuk ke dalam rumah dan tidak keluar kecuali untuk bersolat.

Begitulah Nabi Muhammad SAW yang sangat kasih terhadap umatnya sehinggakan di saat-saat akhir nafasnya, Baginda masih memikirkan tentang umatnya. diriwayatkan, Baginda tidak pernah tinggal mengerjakan solat sunat taubah sekalipun Baginda maksom.

p/s : aku, kita apa cerita?

wallahu'alam.

3 comments:

ctpayong said...

sesungguhnya telah hampir taubat kepada pesalah laku maka janganlah lengah2kan bertaubat.

Suara Kalbu said...

Ibu..

Thanks atas info sebegini. Kadang2 macam tu lah Ibu. Bila baca rasa insaf sangat tapi kita manusia ni mudah leka mudah lupa

nursufi said...

salam aidilfitri dr kejauhanan dr pandangan dan pendengaran. Namun amat dekat di lubuk hati tertanam seribu kata memohon ampun dan maaf andai ada tersilap kata terlanjur bicara.waktu itu amat pantas berlalu...kesilapan yg direncana bagai menghukum yg sedang menderita..
sampai syurga, sampai sana..wahai batin wahai raga...kita sama ku akui bayangan penghubung bicara tanpa warna,tanpa kata,tanpa berita hanya Allah menjadi saksinya..

pandangan mata penawar duka..mesti banyak gambar raya ni..:-)

handphone aku xde kompas